Alicia Ibarra-Lemay is a Kanien’kehá:ka and Chilean youth researcher. After having received her Bachelor’s degree in the fields of First Peoples Studies and Education from Concordia University, she then pursued her Master’s degree, focusing on traditional knowledge reclamation as a way of bringing forth intergenerational healing. All topics in which she has been closely working on for several years. More specifically, her current work in research centers around empowering Indigenous youth in research through her work with the Youth Research Network Chair of Quebec: Indigenous stream, for the past four years. In addition, she has been working on projects pertaining to Indigenous healing knowledges, Indigenous land-based education and creating space for Kanien’kehá:ka knowledges within the realm of research, and more generally within the University.
Alicia Ibarra-Lemay est une jeune chercheuse Kanien’kehá:ka et Chilienne. Après avoir obtenu son baccalauréat dans les domaines de l’éducation et l’Étude des peuples autochtones de l’Université de Concordia, elle a poursuivi sa maîtrise axée sur la valorisation des savoirs traditionnels comme moyen de favoriser la guérison intergénérationnelle. Plus précisément, son travail actuel en recherche porte sur l’empowerment des jeunes Autochtones dans la recherche, grâce à son travail avec la Chaire-réseau de recherche sur la recherche du Québec, volet Jeunes Autochtones, au cours des quatre dernières années. Par ailleurs, elle a contribué à la réalisation de projets en lien avec les connaissances autochtones en matière de guérison, l’éducation autochtone basée sur le territoire et la création d’espace pour les connaissances Kanien’kehá:ka dans le domaine de la recherche et, plus généralement, au sein de l’université.
Affiliation
Assistante de recherche
Chaire-réseau jeunesse : volet Jeunes Autochtones
Université Concordia
Statut
Personnels de recherche
Appartenance aux comités